Autor: Nikola Žižkovský
Plachtařský Pohár Vysočiny se letos konal v termínu 18.-25.7.2015. V letošním roce se ze Sazené účastní čtyři soutěžní posádky. V kombi třídě 3W, DJ, HS a v třídě klubové NZ.
Stránky soutěže jsou na www.gliding.cz.
Výsledky můžete sledovat na: www.soaringspot.com.
Pátek 17.7.2015 – Den příjezdů a registrací
Celý den chodí průběžně zprávy, že se počátek registrací závodníků odkládá na 16:00, 18:00 až nakonec z důvodu uvíznutí ředitele v kolonách na 19:00. Úvodní brífing byl odsunut na 21:30.
Na LKSZ pro vozík dorážím v šest… s dostatečným předstihem, abych stihl úvodní briefing. Kvůli zapomětlivosti se vracím cca dvakrát domů a do LKHB vyrážím až v deset večer. Na letiště v LKHB dorážím krátce po půlnoci a překvapivě…registrace soutěžících bude pokračovat až druhý den ráno.
Sobota 18.7.2015 – první soutěžní den
V půl osmé přišel signál, skládat…“dnes poletíme, grid 11 kombi 9:00-9:45 klub 9:45 – 10:45. Briefing v 11:00“. Už v 9 ráno je prádelna. Skládáme. Potíž je v tom, že složená letadla jsou odstrčena jen pár metrů za tranďáky a není tak dost místa pro další éra.
Na briefingu dostáváme dvě tratě. Áčko pro horší počasí, a Béčko pro lepší podmínky. V obou případech AAT (rychlostní úloha přes určené oblasti) na dvě hodiny s výhledem na zkracování…to podle vývoje počasí. V hangáru s plechovou střechou kde briefing probíhá je vedro. Venku je vedro. Starty začnou v pravé poledne. Vychází na mě první runda vlečných.
Do startu zbývá necelá půlhodina. Spěchám na start, na grid, na mřížku, na startovní rošt…zkrátka k letadlu. Zapomněl jsem si plán trati. Poklusem se vracím na chatičku. Když dojdu k letadlu, vzpomenu si, že nemám brýle. Nevracím se…dneska to dám bez brýlí.
Nastává vyčkávání. Chroust se proletěl v klidném oleji a přistál. Starty odloženy o půl hodiny na 12:30. Jdu konečně pro brýle, dotankovat vodu, na snídani. Porada závodníku v 12:45. Doba na trati se zkracuje na 1,5 hodiny pro obě třídy.
Chroust ve vzduchu se už je schopen udržet. Hlásí dvoumetrová stoupání. Nicméně od západu se k letišti přiblížila bouřka a tak byl soutěžní den zrušen.
Soutěž však pokračuje dál…kdo složí éro před deštěm a kdo až po.
Dnešek z pohledu soutěžícího hodnotím kladně….po prvním soutěžním dni bez jediného přistání do pole 🙂
19.7.2015 – Nepoletový den
Ranní SMS: zatím neskládejte, briefing v deset. Zpráva přišla v 7:51, kdy někteří nedočkavci již měli složeno. Briefing byl nakonec odložen na jedenáctou a na briefingu jsme byli informování že se blíží malé okénko, ve kterém se budou moct realizovat kombíci.
Termické okénko se po krátkém dešti dostavilo, ale mělo úplně jiný průběh než se dalo odhadnout.
Disciplína byla nakonec zrušena i pro kombi třídu. A bylo načase vyrazit na výlet. Na výlet do nedaleké Lipnice, kde jsou v lesích ukryty lomy s čistou vodou, vyloženě vybízející ke koupání.
Zříceninu lipnického hradu/hrad jsme navštívili v relativně pozdní odpolední době, kdy už byl uzavřen, nicméně i tak to stačilo:)
20.7.2015 – Před frontou i za frontou
Ráno přišla SMS ve tvaru: Skládejte obě třídy. Briefing v 10.00… Je skoro zataženo, nikdo nikam nechvátá. Nicméně jdeme skládat v pořadí 3W, DJ, HS a nakonec NZ. Dneska nám skládání docela šlo. NZ byl složen za kratší čas jak HS :-). Do soutěže jsou přihlášeny dva Orlíky a jeden Bocian (čáp). Díky těmto kluzákům je handicapová vzdálenost v klubovce cca 120 km, což je víc jak v případě třídy kombi.
Na briefingu jsme se dozvěděli, že letíme racing, neboli soutěžní úlohu. Letí se přes pevné body. Jsou připraveny dvě varianty, obě v délce cca 150 km. Meteorolog vysvětluje modely, stav i význam počasí slovy: Teď počasí odpovídá tomu, že jsme za studenou frontou, ale přes den se to změní a budeme jakoby zase před ní. V televizi tomu říkají zvlněná studená fronta…
Starty v poledne byly odloženy jen o deset minut. Nebe směrem po trati plné kumulů…západně od letiště se to trochu slejvá. Letíme variantu A – návratovou trať přes Českou Třebovou. Po vypnutí se některým trpělivým povedlo dostoupat 1900 QNH, nicméně stoupáků zas tak moc není, jak by se při pohledu ze země mohlo zdát. Po větru odklouzáváme směrem k Velkému Dářku, kde lovíme i slabá stoupání. Jakmile se dostaneme na nasvícené svahy, lesy, začíná to nosit trochu líp a točíme i lepší třímetry. Po dvou stoupácích jsme u Poličky, kde se kousek vracíme pod čerstvý mrak (porušili jsme závodnické pravidlo nevracet se). Na otočku to pak šlo docela dobře, stoupáky se dostavovaly, ale po otočení nás čekala cesta proti větru. A bylo to znát. Začala datlová disciplína…co nastoupeš to proklesáš abyses vrátil na místo počátečního kroužení. Vítr, který měl po poledni lehnout, měl stále přes 20 km/h ze západu.
Zpět u Poličky nastal okamžik rozhodnutí…ve směru do HB byla asi 20 km souvislá oblačnost. Varianty byly tři…pustit to po větru na východ, kde se zdály být aktivní mraky (hodně z kurzu), nebo vyčkávat jestli se deka nerozpustí, nebo to pustit pod deku a doufat, že tam něco málo bude. Bylo, točili jsme tam stabilní asi půlmetrové stoupání z 1300 do 1800 QNH. Deka místy nosila a doletět šlo, nicméně letět šlo evidentně i mnohem lépe, jak bylo patrně při pohledu na let vítěze dne klubové třídy, který na trati točil jenom sedm stoupáků a zbytek jel pod mrakama v rovnym letu.
BTW: není to tady jenom o létání, pomocníci se o nás starají řádně a tak pak nezbývá, než se po přeletu za necelých 100 bodů, resp. 600 bodů v případě kombíků, věnovat opravám.
21.7.2015 – Letový den
Ráno SMS o významu: skládejte, grid 29, bríefing v 10:30
Na brífingu rozdány tratě. Kombi AAT na 2:45, Klub AAT na 3 hodiny. Obě tratě vedou přes tři sektory na západ, jih, západ a domů. Meteo: jsme po frontě, mraky jsou a budou a budou se slévat méně než včera. Starty v 11:30.
V 11:30 byly vzlety posunuty o 20 minut. Nebe plné kumulů, co mrak to pěkná základna. Dostupy ještě před páskou 1800 QNH. Na trať vyrážíme pod řadou kumulů. Pod řadami doletíme až na konec určené oblasti a vydáváme se k otočnému bodu, abychom natáhli trať. Nakonec otáčíme 10 km před otočkou a pokračujeme do druhé oblasti. Přeskakujeme mezi řadami. Mezi mraky to padá jako krá… ale bubáci dávaj. Potkáváme podezřele málo letadel. Až na hranici druhé oblasti vidíme první éra. V druhé oblasti je trochu zataženo a místy tam prší. Dá se letět na východ, na západ, nebo zpátky. Na západě se to trochu slejvá a první mrak směrem na západ nedal žádné smyluplné stoupání. Otáčíme a už nám je jasné, že přiletíme moc brzy. Musíme doletět až na konec třetí oblasti. Mraky občas nedávají a tak se lehce propadáme. Hledat stoupání pod jiným kluzákem nefunguje, nicméně stoupání jsou a na nejvzdálenějším okraji třetí oblasti nám je jasné, že přiletíme moc brzy … asi tak o 20 minut :(.
22.7.2015 – Letový den
Ráno přišla tradiční SMS: Skládejte, grid na dráhu 11. Briefing v 10:30. Očekáváme o trochu slabší počasí než včera. Obloha je vymetená a po skládání jsme zralí na sprchu.
Na briefingu dostáváme info o počasí a tratě. Ve variantě A je trať v obou třídách kratší než ve variantě B. To podle toho jak se pohne počasí.
Na gridu podepisujeme změnu trati. Poletíme B. Úlohu přes pevné body v délce 256 km pro klub a 347 km pro kombi.
V době startu se mraky vyskytují zcela vyjímečně. Po vypnutí jsou dostupy 2400 QNH.
Tento letový den byl veleúspěšný, neboť doletěl i BOC – Bocian. Bohužel na dokluzu narušil MTMA Čáslav JIH, která byla uvolněna pouze do tří hodin odpoledne. Vítěz v klubovce MA měl rychlost 111 km/h s ASW-15b. HS s rychlostí 125 km/h dosáhl nejrychlějšího rychlostního přeletu přes pevné body, stejně i NZ s rychlostí na trati 102 km/h.
23.7.2015 – Odpočinkový den
Na briefingu v 10:00 jsou rozdány alternativní tratě: Hrad před Humpolcem a ZOO v Jihlavě.
IMI instaluje flarm, bavlnky, GoPro kameru a jde letět. Odpoledne nalétává rozvlněné proudění a stoupá vedle mraku. Vysočina má potenciál :).
24.7.2015 – Letový den
Ráno zcela zataženo. SMS přišla ve tvaru: Zatím neskládat briefing v 10. Krátce po deváté se nad letištěm objevuje zjevení vzudchem plujícího kluzáku. Přiletěl Karel Ertl s Atlasem, u kterého zkouší pozměněnou centráž. A není sám kdo tůní. Kluzák IMI má instalovány nové vířiče v přechodu křídlo-trup a ALPIN má nové turbulátory na směrovce.
V deset je počasí víceméně nezměněné, nicméně povel na briefingu zní jasně: Klubovka skládat, kombíci vyčkávat. Další briefing ve 12:15, dozvíte se tratě. V poledne už i kombíci vědí, že poletí. Na briefingu jsme dostali tratě AAT na 90 minut. Start ve 12:50.
Kombíci mají grid až odstartuje klubovka. Starty pro kombi začínají ve 14:15.
Dnešní den byl úspěšný. Pouze dvě pole: Bocian a IG. DJ si ráno brousil zuby na bednu. Rozestup mezi ním a vítězem je 45 bodů. Po přistání si však prohlásil: „Prodávám letadlo, končím s lítáním!“ a pokračuje „Co bych dělal na republice?!“. Letový den zakončil na devátém místě. Po shlédnutí celkových výsledků: „ZB to dneska pos… ještě víc než já, jsem celkové třetí….a pak že z ho..a bič neupleteš“