Autor: Petr Šindelář
Hodně pomáhá, když si na službu připravíte “tahák” VPD/OKRUHY/QNH/LKVO aktivní/neaktivní. Potom tuto připravenou informaci dáváte pohotově letadlům před vzletem, při příletu a při průletu.
Vítr
Mějte také napsaný průměrný vítr pro startující a přistávají letadla, je to velmi důležitá informace! Nemusíte dávat vítr před pojížděním, tam stačí ta naše základní informace, ale těsně před vzletem nebo před přistáním by informace o větru měla zaznít.
Fráze když nefouká: “VÍTR KLID” / “BEZVĚTŘÍ”, “NO WIND” / “CALM”.
Pro přistávající letadla je informace o větru mnohem důležitější než informace “dráha volná”. To, že je volná pilot vidí lépe než OPIZP.
Kostičky
Při silnějším provozu používejte dřevěné stripy (kostičky). Budete mít větší přehled o letadlech.
Letadla se zasouvacím podvozkem jsou na kostičce označena, nebojte se pilota zeptat, když se hlásí po větru po návratu z delšího letu, zda má podvozek vysunut.
Rádia
To jak jste jako OPIZP slyšet záleží na technice vysílání a hlavně na vzdálenosti mikrofonu od úst. Slabý a tichý hlas s mikrofonem vzdáleným od úst jako ho má popový zpěvák moduluje IC-120 velmi špatně, vysílání je prakticky nečitelné.
Jako pilot to mohu posoudit — je velký rozdíl mezi operátory. Například Pepa Neckář je vždycky slyšet dobře! Vylepšete prosím techniku vašeho vysílání, přidejte na hlase ať i iCOMy něco srozumitelného namodulují. Vydezinfikujte si mikrofon a mějte ho při vysílání těsně u úst. Je to hrozně důležité pro kvalitní vysílání!
U ručního iCOMu je na to okruhu čitelné, ale mimo okruh již s obtížemi — počítejte s tím, jsou to moje zkušenosti pilota.
Závěrem
Pro pohotovou informaci posádkám využívejte informační panely a počítač.
Rychlé info o kmitočtových kanálech sousedních letišť, nemusíte nikde složitě hledat — když někdo bude tuto informaci potřebovat, tak to stačí jenom přečíst na info panelu před vámi.
Na předním panelu máte i různé výšky a jejich převod (stopy, metry).
Používejte infokostku ohledně aktivity LKVO, kde máte stále na očích momentálně povolenou maximální výšku, kdy se vás na to nějaký letec zeptal:

