Komunikace po frekvenci

Autor: Petr Šindelář

Hodně určitě pomáhá, když si na službu připravíte “tahák” VPD/OKRUHY/QNH/LKVO aktivní, neaktivní. Potom tuto připravenou informaci dáváte pohotově letadlům před vzletem, při příletu a při průletu.

Vítr

Mějte také napsaný průměrný vítr pro startující a přistávají letadla, je to velmi důležitá informace!

Nemusíte dávat vítr před pojížděním, tam stačí ta naše základní informace, ale těsně před vzletem nebo před přistáním by informace o větru měla zaznít.

Fráze když nefouká: “VÍTR KLID” / “BEZVĚTŘÍ”, “NO WIND” / “CALM”.

Pro přistávající letadla je to mnohem důležitější než informace “dráha volná”. To, že je volná pilot vidí lépe než OPIZP.

Kostičky

Při silnějším provozu používejte dřené stripy (kostičky) budete mít větší přehled o letadlech.

Rádia

Po najetí na frekvenci s dělením 8,33 jsem museli zrušit profesionální základovou radiostanici od firmy Kanadské firmy TIL, která byla bezporuchová a měla vynikající modulaci. Vysíláni a čitelnost byla velmi kvalitní. Sazená vysílala jako zvon.

Současné radiostanice, které máme na stanovišti Icom IC-A120 E (IC-A110) jsou jenom slabým odvarem TILky.

To, ale jak jste jako OPIZP slyšet, také záleží na technice vysílání a hlavně na vzdálenosti mikrofonu od úst. Slabý a tichý hlas s mikrofonem vzdáleným od úst jako ho má popový zpěvák moduluje IC-120 velmi špatně, vysílání je prakticky nečitelné. 

Jako pilot to mohu posoudit — je velký rozdíl mezi operátory. Například Pepa Neckář je vždycky slyšet dobře!

Vylepšete prosím techniku vašeho vysílání, přidejte na hlase ať i Icomy něco srozumitelného namodulují. 

Vydezinfikujte si mikrofon a mějte ho při vysílání těsně u úst. Je to hrozně důležité pro kvalitní vysílání!

Nebo jako přenosná varianta v brašně (v autě), když je OPIZP dočasně mimo stanoviště. Místo ručního ICOMA. 

S tím ručním iCOMem co používáme nyní, to také není žádná  hitparáda,s letadlem se domluvíme pouze na stojánce. Na okruhu je to čitelné, ale s obtížemi a mimo okruh naprosto nečitelné. Počítejte s tím. Opět jsou to moje zkušenosti pilota.

Budu jednat s Radou AK o zakoupení nové generace ručního iCOMA ještě před zahájení sezóny — například u modelu ICOM IC-A25 CE V-33 výrobce udává výkon 6W — to už bychom pokryli i část ATZ.

Závěrem

V rychlosti několik doporučení:
Pro pohotovou informaci posádkám využívejte informační panely a počítač.
Třeba rychlé info o kmitočtových kanálech sousedních letišť, nemusíte nikde složitě hledat — když někdo bude tuto informaci potřebovat, tak to stačí jenom přečíst na info panelu před vámi.

Používejte infokostku ohledně aktivity LKVO, kde máte stále na očích momentálně povolenou maximální výšku, kdy se vás na to nějaký letec zeptal:

Na panelu předním panelu máte i různé výšky a jejich převod (stopy, metry).